Skip to main content

Har du stået i den situation, hvor du har skulle tage stilling til hvorvidt din hjemmeside er brugervenlig eller ej? Og hvorfor der ikke kommer ”nok” henvendelser gennem din hjemmeside? Eller forgæves at skulle afkode en masse forskellig statistik fra Google Analytics, så som afvisningsprocent, sessionsvarighed og en masse fremmedord, som ikke hører hjemme i den gode gamle danske ordbog. Listen er lang, og det kan føles som en uløselig gåde. Vi har efterhånden tillært os en hel del viden på disse områder og ikke mindst løst dette i praksis massevis af gange. Vi har forståelse for hvordan man skaber brugervenlige websites, og vi har værktøjer, der kan være med til at optimere dette.

Hent en kop kaffe, slå benene op og læs med, når vi giver en rundvisning og guide i den digitale verden inden for brugervenligt webdesign.

De digitale tendenser raser afsted, og det kan være svært at følge med i den massive udvikling – nogle følger med strømmen, mens andre står stille.. Hvis du gerne vil opnå succes med din hjemmeside samt optimere brugerens oplevelse, er det en kunst at vedligeholde og optimere din hjemmeside efter behov og ikke mindst følge den digitale udvikling. Gør du ingenting kan det nemlig gå så vidt, at din hjemmeside svarer til en restaurant uden besøgende
– og der ønsker man ikke at ende – så tag lige at lyt med her!

Det der brugervenlighed, hvad er det egentlig for en fisk?

Har du en på nuværende tidspunkt en hjemmeside? Eller har du planer om, at skal have lavet en? Så er en god brugeroplevelse alfa omega for hvorvidt din webløsning er brugervenlig. Her kan det være en kunst at forstå din målgruppe – og der er det nogle gange svært at sætte sig ud af sit eget sted og sin egen opfattelse af, hvad der er ”indlysende” på en hjemmeside.

Det er egentlig ret simpelt; en brugervenlig hjemmeside er med til at gøre det nemt og naturligt at bruge din løsning for din målgruppe.

Faktisk kan man sammenligne besøgende på et website, som gæster, der besøger en restaurant. Her er det tjenernes fineste opgave at byde gæsterne velkommen og guide dem igennem aftenen, således de får en god og ekstraordinær oplevelse. Det eneste der er gæsternes primære opgave, er som regel at tage stilling til, hvad de ønsker fra menukortet.

Dette kan i høj grad drage en parallel til brugerne, der besøger en hjemmeside, da det er hjemmesidens visuelle udtryk samt opsætning, der er rammerne for at guide brugeren godt på vej.

Gør det derfor indlysende, hvad der er klikbart ved at bruge Call To Action-knapper og generelt synliggøre de klikbare elementer på siden, og sørg for at invitere brugerne til at kunne navigere rundt på din side, og hjælp dem på vej… En overskuelig og indlysende løsning, er resultatet af en brugervenlig hjemmeside.

For at blive i restaurant-analogien, handler det jo igen om at vide, hvad man er for en type restaurant, og hvilken oplevelse man sælger, og dermed også hvad det er for en målgruppe man sælger til.

Det dur jo ikke at man er en topmoderne nyrenoveret café med alt det nyeste smarte modeinteriør, som alle de café latte-drinkende storby-unge-mennesker synes er fedt – men at man serverer god gammel dansk mad som bøf med løg og wienerschnitzler fordi man synes det er lækker mad. Så bliver der et for stort ”klinch” i, hvilken for-opfattelse man får af restauranten og det produkt man rent faktisk for.

Nuvel – eksemplet er sat meget på spidsen. Men når det kommer til udtrykket på en hjemmeside, er det faktisk meget lettere at udstråle noget forkert, end du regner med.

88% af onlineforbrugerne er mindre tilbøjelige til at vende tilbage til et websted efter en dårlig oplevelse. Kilde: HER.

Det tager kun 48 sekunder at ”scanne” en hjemmeside – men vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere!

Designet og det visuelle udtryk er altafgørende, da det er din brugers førstehåndsindtryk af din virksomhed. Det kan sammenlignes med, at du til en jobsamtale møder op med morgenhår og hjemmesko – og så er det formentligt ikke dig, der står øverst i rækken for at få jobbet.

Det samme gælder det visuelle udtryk på din hjemmeside. Undersøgelser viser, at brugerens indtryk er 94% designrelateret.. Hvilket bevidner om, at du altså kun får 1 chance til at fange dine brugers opmærksomhed. Det er dig og din virksomheds 48 seconds of fame, og det skal derfor udnyttes godt og grundigt! Således undgår du, at det er dine konkurrenter, der overtager rampelyset.

En kilde fra Adobe viser desuden at hele 38% af brugerne ikke interagerer og engagerer sig med din hjemmeside, hvis det viser sig at layoutet er utiltrækkende.

Endnu en essentiel faktor, der ligger bag et godt webdesign er kunsten i at begrænse sig.. Når brugeren besøger din hjemmeside, er det første de gør at ”scanne” siden frem for at læse den. Der er altså tale om meget få sekunder inden de har bestemt sig for, om de vil blive eller ej. Det kommer hurtigt til udtryk, hvis brugerne ikke finder det, som de reelt søgte efter, for så er de hurtigt videre – og mulighederne er jo mange! Det er derfor væsentligt at skære ned på mængden af teksten; En besøgende læser nemlig i gennemsnit kun 28% af teksten på en side; hold det derfor kort, præcist og fængende!

En undersøgelse fra det amerikanske analysehus Custom Content Counsel viser, at vi i gennemsnit opholder os på et website i 48 sekunder. Er der derimod levende billeder på hjemmesiden, stiger tallet til 5 minutter og 50 sekunder. Med andre ord er billeder over 5 gange mere effektive til at fastholde brugerne end blot almindelig tekst.

Folk husker 80% af hvad de ser, men kun 20% af, hvad de læser. Har du lyst til at kigge nærmere på vores video- og fotoopgaver kan du finde dem HER.

Den lille skærm overtager rampelyset

At din hjemmeside er ”responsiv” eller på almindeligt dansk ”tilpasser sig mobil og tablet” er endnu en vigtig faktor for at skabe en god brugeroplevelse, så hvis du ikke allerede har gjort det, er det yderst vigtigt, at din hjemmeside, er optimeret til mobilen. Vi bruger mobilen mere og mere, og det er næsten ved at være helt naturligt, at hjemmesider skal være
tilpasset til mobilen.

Danmarks Statistik viser at internetbrugere benyttede 83 % smartphone til netadgang. Det kan være udfordrende for brugeren at navigere på hjemmesider, der ikke er mobiloptimeret, hvilket dermed kan føre til at brugeren søger væk fra din hjemmeside. Det er derfor væsentligt at følge op på, hvordan designet på din hjemmeside viser sig på mobilen. 

Desuden er det ikke alene brugeren, der vælger din hjemmeside fra, men også Google. Google rangerer nemlig også ikke-mobilvenlige hjemmesider dårligere end de sider, der har et responsivt design.

Føles det stadig som en uløselig gåde?

Heldigvis er der hjælp på vej!

Vi er specialister indenfor området. Så skulle du sidde inde med nogle spørgsmål? Eller har du indset at du bør optimere din hjemmeside? Så vil vi meget gerne hjælpe og rådgive dig.

Ønsker du hjælp til at få en mere brugervenlig løsning, som fastholder dine besøgende og får dem til at komme igen? Så kontakt os HER.

Er du blevet nysgerrig på, hvad opskriften på en brugervenlig hjemmeside består af? Så er kan du se et udpluk af vores stolte projekter HER.