Konverteringsoptimering
En konvertering er når din kunde foretager sig en aktiv handling på din webshop. Dette kan være at foretage et køb eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Konverteringsoptimering går altså ud på, at lave optimeringer på webshoppen, som får flere af dine besøgende til at foretage en aktiv handling. På engelsk forkortes begrebet som ‘CRO’ som står for Conversion Rate Optimization. I Skarpt arbejder vi med konverteringsoptimering ved at vi sikre, at dine kunder nemt ledes over mod at foretage sig aktive handlinger på din webshop.
Konverteringsoptimering fordele
En af de største fordele ved konverteringsoptimering for dig som webshopejer er, at du får flere salg og din omsætning øges. Med konverteringsoptimering kan man øge salget på webshoppen, men med det samme antal besøgende. For at konverteringsoptimere anvendes en struktureret tilgang til at lære dine kunder at kende gennem data. Med indsigt i dine kunders adfærd og måde at bevæge sig på optimeres dit webdesign og funktionalitet således, at der opnåes salg gennem optimering.
Mikrokonvertering i fokus ved konverteringsoptimering
En mikrokonvertering kaldes oftest en blød konvertering og kan forståes som en gennemført aktiv handling. Mikrokonverteringer er med til at vække interesse ved en potentiel kunde, som ikke er helt klar til køb endnu. Eksempler på mikrokonverteringer kan være når en besøgende på din webshop lægger et produkt i kurven, ser en video på din side, tilmelder sig nyhedsbrevet eller skriver en anmeldelse.
Makrokonvertering i forbindelse med konverteringsoptimering
En makrokonvertering kaldes en hård konvertering og skal forståes som når den besøgende foretager sig et køb på din webshop. Det er oftest mikrokonverteringerne, der fører til at din kunde foretager sig en makrokonvertering. Andre eksempler på en hård konvertering kan også være når den besøgende udfylder en kontaktformular, bestiller en opringning eller bestiller en tid til en aftale. Når vi designer har vi både mikrokonventeringer og makrokonventeringer in mente – og på den måde arbejdes der med konverteringsoptimering.
Konverteringsoptimering webshop
Førstehåndsindtrykket af webshoppen er et vigtigt element i begrebet om konverteringsoptimering. Din virksomhed kan miste kunder, hvis din webshop ikke er hurtig nok og derfor er hastighedsoptimering et godt udgangspunkt at starte med. Herefter handler det om, at få det optimale ud af webshoppen og forvandle trafikken fra besøgende til køb. Her skal der blandt andet kigges på webdesign, hvor man eventuelt kan optimere forsiden, ‘om os’ sektionen eller ‘læg i kurv’-funktionen alt efter, hvor optimeringerne er nødvendige. Der er altså mange ting der spiller ind, når man skal lave konverteringsoptimering.