Skip to main content

Konverterings-
optimering

Hænger salget lidt i bremsen? Eller har du svært ved at holde en høj nok ROAS på din annoncering?

Så kan det måske give rigtig god mening for dig, at bruge noget krudt på konverteringsoptimering, frem for at skrue op for annoncebudgettet.

I 2021 brugte danske webshops i gennemsnit kun 1 kr. på konverteringsoptimering, hver gang der blev brugt 94 kr. på annoncering, hvilket i vores øjne er en helt forkert fordeling af marketingbudgettet, da der kan være langt mere at hente i at forbedre konverteringsraten, end ved at skrue 10% op for annoncebudgettet. 

Hvorfor konverteringsoptimering

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handler i bund og grund om at få langt mere ud af de besøgende du allerede har på din webshop. 

Ifølge Intelligo ligger den gennemsnitlige danske webshops konverteringsrate på 1-2%. Dvs. at det kun er 1-2 personer ud af 100 besøgende, som ligger en ordre i butikken. Med konverteringsoptimering er målet at løfte det tal. En stigning med 1% vil jo betyde en vækst på omsætningen med 50-100%.  Med andre ord, kan det have en kæmpe indflydelse på, om din annoncering er profitabel eller ej. 

Tre grunde til at konverteringsoptimere:

Trafikken bliver dyrere

Med konverteringsoptimering kan du få mere ud af den trafik, der allerede er på din webshop i stedet for hele tiden at skulle øge budgettet.

iOS14-opdateringen

App Tracking Transparency blev introduceret i 2021 og herefter blev algoritmerne på de sociale medier meget mindre præcise. Dette kan konverteringsoptimering være med til at kompensere for.

Effektivt

Hvis din konvertingsrate kan rykke øger du omsætningen – uden at skulle gøre andet.

KONTAKT

Vil du vide mere omkring konvertingsoptimering?

SEND EN MAIL

Konverteringsoptimering er det nye sort

Med stigende priser på annoncering, råvarer og materialer, er det vigtigere end nogensinde at profitoptimere. 

Og fordi at konverteringsoptimering kan flytte rigtig meget (nogle gange for få midler), er det virkelig blevet et stort fokusområde for seriøse webshops. 

Vi laver optimeringsgennemgange på ugentlig basis, og har efterhånden fået en lang række tips og tricks i ærmet, som kan hjælpe med at få flere besøgende til at blive kunder. 

Bliv klogere på, hvordan vi arbejder i vores gratis videnscenter

Whitepaper

Derfor får du ikke nok ordrer på din webshop

Download gratis
Whitepaper

Undgå de 5 typiske fejl på en ny hjemmeside

Download gratis

Konverteringsoptimering

En konvertering er når din kunde foretager sig en aktiv handling på din webshop. Dette kan være at foretage et køb eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Konverteringsoptimering går altså ud på, at lave optimeringer på webshoppen, som får flere af dine besøgende til at foretage en aktiv handling. På engelsk forkortes begrebet som ‘CRO’ som står for Conversion Rate Optimization. I Skarpt arbejder vi med konverteringsoptimering ved at vi sikre, at dine kunder nemt ledes over mod at foretage sig aktive handlinger på din webshop.

 

Konverteringsoptimering fordele

En af de største fordele ved konverteringsoptimering for dig som webshopejer er, at du får flere salg og din omsætning øges. Med konverteringsoptimering kan man øge salget på webshoppen, men med det samme antal besøgende. For at konverteringsoptimere anvendes en struktureret tilgang til at lære dine kunder at kende gennem data. Med indsigt i dine kunders adfærd og måde at bevæge sig på optimeres dit webdesign og funktionalitet således, at der opnåes salg gennem optimering.

 

Mikrokonvertering i fokus ved konverteringsoptimering

En mikrokonvertering kaldes oftest en blød konvertering og kan forståes som en gennemført aktiv handling. Mikrokonverteringer er med til at vække interesse ved en potentiel kunde, som ikke er helt klar til køb endnu. Eksempler på mikrokonverteringer kan være når en besøgende på din webshop lægger et produkt i kurven, ser en video på din side, tilmelder sig nyhedsbrevet eller skriver en anmeldelse. 

 

Makrokonvertering i forbindelse med konverteringsoptimering

En makrokonvertering kaldes en hård konvertering og skal forståes som når den besøgende foretager sig et køb på din webshop. Det er oftest mikrokonverteringerne, der fører til at din kunde foretager sig en makrokonvertering. Andre eksempler på en hård konvertering kan også være når den besøgende udfylder en kontaktformular, bestiller en opringning eller bestiller en tid til en aftale. Når vi designer har vi både mikrokonventeringer og makrokonventeringer in mente – og på den måde arbejdes der med konverteringsoptimering. 

 

Konverteringsoptimering webshop

Førstehåndsindtrykket af webshoppen er et vigtigt element i begrebet om konverteringsoptimering. Din virksomhed kan miste kunder, hvis din webshop ikke er hurtig nok og derfor er hastighedsoptimering et godt udgangspunkt at starte med. Herefter handler det om, at få det optimale ud af webshoppen og forvandle trafikken fra besøgende til køb. Her skal der blandt andet kigges på webdesign, hvor man eventuelt kan optimere forsiden, ‘om os’ sektionen eller ‘læg i kurv’-funktionen alt efter, hvor optimeringerne er nødvendige. Der er altså mange ting der spiller ind, når man skal lave konverteringsoptimering.